Terminál Roudnice nad Labem VRT
1. cena v architektonické soutěži
Architektonické řešení: Martin Rusina, Martin Frei, Gabriela Sládečková, Magdalena Fiurášková, Jiří Valenta
Konstrukční řešení: Petr Tej
Dopravní řešení: Josef Filip - Projekce dopravní Filip s.r.o.
Krajinářské řešení: Atelier Partero
Vizualizace: monolot
Zadavatel: Správa železnic, s.o.
Místo: Roudnice n. L. / Kleneč / Přestavlky
Soutěž: 2021
Terminál Roudnice nad Labem VRT
1. cena v architektonické soutěži
Architektonické řešení: Martin Rusina, Martin Frei, Gabriela Sládečková, Magdalena Fiurášková, Jiří Valenta
Konstrukční řešení: Petr Tej
Dopravní řešení: Josef Filip - Projekce dopravní Filip s.r.o.
Krajinářské řešení: Atelier Partero
Vizualizace: monolot
Zadavatel: Správa železnic, s.o.
Místo: Roudnice n. L. / Kleneč / Přestavlky
Soutěž: 2021
Vysokorychlostní železnice by měla do krajiny vstupovat udržitelným způsobem. Proto je trať lemována přírodním zeleným pásem s lesy, remízky a vsakovacími poldry.
Všechny nadzemní budovy terminálu jsou redukovány na nezbytné minimum. Odbavovací halu tvoří transparentní prostorová konstrukce nad kolejištěm, uplatňující se v dálkových pohledech jen málo. Údržbová základna je skryta za travnatým valem.
Povrchové parkoviště po obou stranách trati efektivně obsluhuje terminál. Stromy, zelené pásy a propustné povrchy pomáhají lépe začlenit parkoviště do krajiny. Dlouhodobá stání jsou umístěna v podzemním parkingu. Hromadná doprava a cyklotrasy jsou přivedeny k předprostoru na východní straně terminálu směrem k Roudnici.
Moderní konstrukce odbavovací haly, využívající současných technologií, je vyjádřením ducha vysokorychlostní železnice. Architektura haly, připomínající zdálky lehký most nebo pavilon v krajině, zblízka symbolizuje význam terminálu jako vstupní brány do krajiny Podřipska a Roudnicka.
Odkazy: